Prinášame plné znenie Posolstva pápeža Františka na Pôstne obdobie 2023 pod názvom: Pôstna askéza – synodálna cesta.
Drahí bratia a sestry!
Matúšovo, Markovo a Lukášovo evanjelium zhodne opisujú príbeh Ježišovho premenenia. V tejto udalosti vidíme Pánovu reakciu na nepochopenie, ktoré voči nemu prejavili jeho učeníci. Krátko predtým totiž došlo ku skutočnej roztržke medzi Učiteľom a Šimonom Petrom, ktorý po vyznaní viery v Ježiša ako Krista, Božieho Syna, odmietol jeho ohlásenie umučenia a kríža. Ježiš ho dôrazne pokarhal: „Choď mi z cesty, satan! Na pohoršenie si mi, lebo nemáš zmysel pre Božie veci, len pre ľudské!“ (Mt 16, 23). A hľa, „o šesť dní vzal Ježiš so sebou Petra, Jakuba a jeho brata Jána a vyviedol ich na vysoký vrch do samoty“ (Mt 17, 1).
Pôstna askéza je úsilím, vždy povzbudzovaným milosťou, o prekonanie nedostatkov našej viery a toho, čo nám bráni nasledovať Ježiša na ceste kríža. Presne to potreboval Peter a ostatní učeníci. Aby sme hlbšie spoznali Učiteľa a plnšie pochopili a prijali tajomstvo Božej spásy uskutočnenej v úplnom darovaní seba samého z lásky, musíme sa ním nechať zaviesť do ústrania a do výšin, odpútajúc sa od priemernosti a márnosti. Treba sa vydať na cestu; na cestu na vrch, ktorá si vyžaduje námahu, obetu a sústredenie ako horská túra. Tieto požiadavky sú dôležité aj pre synodálnu cestu, ku ktorej sme sa ako Cirkev zaviazali. Bude dobré, ak sa zamyslíme nad vzťahom medzi pôstnou askézou a synodálnou skúsenosťou.
Pri „utiahnutí sa“ na vrch Tábor berie Ježiš so sebou troch učeníkov, ktorí sa majú stať svedkami jedinečnej udalosti. Chce, aby táto skúsenosť milosti nebola prežívaná len osamote, ale spoločne, ako napokon celý náš život viery. Ježiša nasledujeme spoločne. A spoločne, ako Cirkev putujúca v čase, prežívame liturgický rok a v ňom Pôst, kráčajúc s tými, ktorých Pán postavil vedľa nás ako spoločníkov na ceste. Podobne ako pri výstupe Ježiša a učeníkov na vrch Tábor môžeme povedať, že naša pôstna cesta je „synodálna“, pretože ju absolvujeme spoločne po tej istej ceste, ako učeníci jedného Majstra. Vieme totiž, že on sám je cestou, a preto Cirkev v priebehu liturgického roka i v procese synody nerobí nič iné, len stále hlbšie a plnšie vstupuje do tajomstva Krista Spasiteľa.
A tu prichádzame k vyvrcholeniu. Evanjelium hovorí, že Ježiš „sa pred nimi premenil: tvár mu zažiarila sťa slnko a odev mu zbelel ako svetlo“ (Mt 17, 2). Toto je „vrchol“, cieľ ich cesty. Na konci výstupu, keď stoja s Ježišom na vysokom vrchu, sa trom učeníkom dostáva milosti vidieť ho v jeho sláve, žiariaceho nadprirodzeným svetlom, ktoré neprichádza zvonka, ale vyžaruje z neho samého. Božská krása tohto videnia bola neporovnateľne väčšia ako akákoľvek námaha, ktorú učeníci vynaložili pri výstupe na vrch Tábor.
Rovnako ako pri každej namáhavej horskej túre: keď človek stúpa, musí mať oči pevne upreté na cestu, ale panoráma, ktorá sa na konci otvorí, ho prekvapí a odmení svojou nádherou. Aj synodálny proces sa často zdá byť namáhavý a občas nás môže odrádzať. Ale to, čo nás čaká na konci, je nepochybne niečo úžasné a prekvapujúce, čo nám pomôže lepšie pochopiť Božiu vôľu a naše poslanie v službe jeho kráľovstvu.
Zážitok učeníkov na vrchu Tábor je ešte bohatší, keď sa pri premenenom Ježišovi zjavia Mojžiš a Eliáš, ktorí predstavujú Zákon a Prorokov (porov. Mt 17, 3). Kristova novosť je naplnením Starej zmluvy a prisľúbení; je neoddeliteľná od dejín Boha s jeho ľudom a odhaľuje ich hlboký zmysel. Podobne aj synodálna cesta je zakorenená v tradícii Cirkvi a zároveň otvorená novosti. Tradícia je zdrojom inšpirácie na hľadanie nových ciest, pričom sa vyhýba protichodným pokušeniam k nehybnosti a improvizovanému experimentovaniu.
Asketická pôstna cesta a podobne aj synodálna cesta majú za cieľ premenu, osobnú i cirkevnú. Premenu, ktorá v oboch prípadoch nachádza svoj vzor v Ježišovi a deje sa skrze milosť jeho veľkonočného tajomstva. Aby sa táto premena v nás v tomto roku mohla uskutočniť, rád by som navrhol dve „cesty“, po ktorých by sme mohli stúpať spolu s Ježišom a dosiahnuť s ním cieľ.
Prvá súvisí s príkazom, ktorý Boh Otec adresuje učeníkom na vrchu Tábor, keď kontemplujú premeneného Ježiša. Hlas z oblaku im hovorí: „Počúvajte ho“ (Mt 17, 5). Prvý pokyn je teda veľmi jasný: počúvajte Ježiša. Pôstne obdobie je časom milosti do tej miery, do akej počúvame toho, ktorý k nám hovorí. A ako k nám hovorí? Predovšetkým v Božom slove, ktoré nám Cirkev ponúka v liturgii: nenechajme ho padnúť na neúrodnú pôdu; ak sa nemôžeme vždy zúčastniť na svätej omši, čítajme si biblické čítania deň čo deň, hoci aj s pomocou internetu.
Okrem Písma k nám Pán hovorí v našich bratoch a sestrách, najmä v tvárach a príbehoch tých, ktorí sú v núdzi. Chcel by som však doplniť aj ďalší aspekt, ktorý je v synodálnom procese veľmi dôležitý: počúvanie Krista sa deje aj cez počúvanie našich bratov a sestier v Cirkvi. Toto vzájomné počúvanie, ktoré je v niektorých fázach synody hlavným cieľom, je vždy v metóde a štýle synodálnej Cirkvi nevyhnutné.
Keď učeníci počuli Otcov hlas, „padli na tvár a veľmi sa báli. No pristúpil k nim Ježiš, dotkol sa ich a povedal im: ,Vstaňte a nebojte sa!ʻ A keď zdvihli oči, nevideli nikoho, iba Ježiša“ (Mt 17, 6 – 8). Tu je druhý pokyn pre tento pôstny čas: neuchyľujte sa k nábožnosti, ktorú tvoria mimoriadne udalosti či sugestívne zážitky zo strachu pred konfrontáciou s realitou, s jej každodennou prácou, ťažkosťami a protirečeniami. Svetlo, ktoré Ježiš ukazuje učeníkom, je predzvesťou veľkonočnej slávy a k nej treba ísť, nasledujúc „iba jeho“.
Pôst je zameraný na Veľkú noc: „utiahnutie sa“ nie je samo osebe cieľom, ale pripravuje nás prežívať utrpenie a kríž s vierou, nádejou a láskou, aby sme dosiahli vzkriesenie. Ani synodálna cesta by nás nemala viesť k ilúzii, že sme už prišli do cieľa, ak nám Boh dá milosť nejakých silných zážitkov spoločenstva. Aj tam nám Pán opakuje: „Vstaňte a nebojte sa!“. Zostúpme na rovinu a nech nás zakúsená milosť posilňuje v tom, aby sme sa stali remeselníkmi synodality v bežnom živote našich spoločenstiev.
Drahí bratia a sestry, nech nás Duch Svätý v tomto Pôstnom období povzbudzuje pri našom výstupe s Ježišom, aby sme zakúsili jeho božskú nádheru a posilnení vo viere pokračovali na našej ceste spolu s ním, ktorý je slávou svojho ľudu a svetlom pohanov.
V Ríme pri Svätom Jánovi v Lateráne, 25. januára, na sviatok Obrátenia svätého Pavla
Pri realizácii projektu bola pôvodná fasáda kostolíka očistená mechanicky ako aj pomocou chemického čistenia. Boli odstránené nevhodné konštrukčné prvky. Tvarovo, remeselným spracovaním a technickým stavom nevyhovujúca oceľová markíza nad vstupom do kostola bola na mieste rozpílená, a deinštalovaná.
Hmota nesúdržných pôvodných omietok, kamenného portálu a sochy sv. Michala Archanjela bola spevnená. Na omietanie boli použité minerálne omietky, s cieľom dosiahnuť poréznosť a pevnosť s originálom. Pri tmelení bolo dôležité rešpektovať zámer na reštaurovanie, postupne rekonštruovať zaniknutú profiláciu ríms, a ostatných prvkov. Rozsah rekonštrukcie určuje využitie pamiatky a konečná úprava, štuková omietka bola nanesená a hladená na povrch starších kompaktných omietok na celom povrchu plášťa objektu. Na doplnenie a domodelovanie chýbajúcich častí kamennej hmoty bol použitý tmel na minerálnej báze Cieľom tmelenia bolo dosiahnuť poréznosť materiálov, štruktúru povrchu a pevnosť tmelu totožnú s originálom. Omietané časti boli ošetrené jednou vrstvou náteru na báze silikátu. Druhá vrstva bude aplikovaná v jarných mesiacoch v roku 2017.
Farebné zjednotenie tmelov (na kamennom portáli a soche sv. Michala Archanjela) s originálom bolo realizované lazúrnymi farbami a prírodnými hlinkami.
The course of restoration work carried out on the barrel vault
1. Cleaning: the secondary adjustments, specified in the opening statements, will be eliminated from the surface of the plaster. The cleaning was realised mostly by mechanical means considering condition of older layers. Cement plaster and seals were removed, stonework was cleaned of dust and impurities.
2. Preservation: the plaster was fixed in places where it was released from the coating ground.
3. Plastering, float plastering: following the implementation project it was necessary to apply the remediation plaster approximately up to the height of crown of the arch borders. In places where the older plasters were not preserved, cement plasters were applied. These were completely removed. To the stonework, the remediation system was applied in the required thickness. On the prepared coating ground float plasters were applied. The float plasters structurally match the required surface.
4. Colour retouching, surface adjustments: full-area partly transparent coat of paint was applied by adding lime paint with light-stable pigments.
5. Recording: All the procedures were recorded in detail and in both, writing and pictures over the course of the restoration.
Restoration proposal at a glance
During the restoration, the secondary plaster layers were eliminated up to the layer originating in the third quarter of the 18th century.
It is a secondary baroque adjustment of the vault which is very similar to the original layer and it is preserved in very good condition. After removing these layers, preserved fragments of the original layer were discovered. The newer plaster layer does not overlap the original one. It is only connected to it and unified in colour. After cleaning, the condition was consulted with the representatives from KPÚ Banská Bystrica. These experts decided not to present analogous wound probes and barings, on the contrary, after preservation of older layers it was decided to unify the whole space with a new float plaster with a white (broken white) lime coating. Restoration execution was carried out in accordance with the implementation project in which the conditions and application of remediation system were clearly defined.
Date 1574
Restoration proposal of the northern underpass at a glance and its course
As the presence of the original Renaissance plaster was confirmed the restoration proposal included its revealing thereby the plan was to eliminate secondary adjustments, sealing of cracks in plaster layer as well as a colour retouching. Restoration execution was carried out in accordance with the implementation project in which the conditions and application of remediation system were clearly defined.
1. Cleaning: All the secondary adjustments were removed from the plaster surface. The cleaning was done by mechanical means considering the condition of Renaissance layer of the plaster. The newer layers of plaster were cut off on the all constructions approximately up to the height of the vault borders. The purpose was to apply remediation system in the required thickness.
2. Preservation: In the places where the plaster was released from the coating ground it was fixed by lime grout.
3. Cementing: Decline of the original plaster layer was fixed by refilling using a lime-based cement. The plaster surface was united into a single structured surface.
4. Colour retouching: Retouching was carried out by adding lime paint with light-stable pigments.
5. Recording: All the procedures were recorded in detail and in both, writing and pictures over the course of the restoration.
Datovanie vyryté do čerstvej omietky – 1574
Návrh reštaurovania severného podjazdu v skratke a jeho priebeh
Keďže sa potvrdila prítomnosť pôvodnej renesančnej omietky jej úpravy, návrh na reštaurovanie zahŕňal jej prezentáciu a teda odstránenie sekundárnych úprav, zacelenie prasklín tejto omietkovej vrstvy a tiež farebnú retuš. Reštaurátorská realizácia bola realizovaná v súlade s realizačným projektom, kde boli jasne stanovené podmienky a aplikácia sanačného systému.
1. Čistenie: Z povrchu omietky boli odstránené všetky sekundárne úpravy. Čistenie bolo vykonané mechanickým spôsobom s ohľadom na stav renesančnej vrstvy. Na všetkých zvislých konštrukciách boli cca do výšky nábehov klenby osekané vrstvy mladších omietok. Cieľom bolo aplikovanie sanačného systému v potrebnej hrúbke.
2. Konzervovanie: V miestach, kde bola omietka uvoľnená od podkladu, bola fixovaná injektážnou maltou na vápennej báze.
3. Tmelenie: Úbytky pôvodnej omietkovej vrstvy boli doplnené tmelom na vápennej báze, povrch omietky bol zjednotený do jednotne štrukturovaného povrchu.
4. Farebná retuš: Retuš bola realizovaná vápennym náterom s pridaním svetlostálych pigmentov.
5. Dokumentácia: Všetky stavy počas priebehu reštaurovania boli písomne a fotograficky zdokumentované.
Priebeh prác uskutočnených na reštaurovaní valenej klenby
1. Čistenie: z povrchu omietky budú odstránené, v úvode bližšie špecifikované sekundárne úpravy. Čistenie bolo vykonané prevažne mechanickým spôsobom s ohľadom na stav starších vrstiev. Cementové omietky a plomby boli odstránené, murivo bolo zbavené prachu a nečistôt.
2. Konzervovanie: v miestach kde bola omietka uvoľnená od podkladu bola fixovaná.
3. Omietanie, gletovanie: podľa realizačného projektu bolo nutné aplikovať sanačnú omietku cca do výšky nábehu záklenku. Na miestach kde sa staršie omietkové vrstvy nezachovali, boli v minulosti použité cementové omietky. Tie boli odstránené až na murivo, kde bol sanačný systém aplikovaný v odporúčanej hrúbke. Na pripravený podklad boli realizované gletované omietky tak, aby povrch svojou štruktúrou zodpovedal požadovanému povrchu.
4. Farebná retuš, povrchová úprava: celoplošný čiastočne transparentný náter bol realizovaný vápenným náterom s pridaním svetlostálych pigmentov.
5. Zdokumentovanie priebehu: všetky stavy počas priebehu reštaurovania boli písomne a fotograficky zdokumentované.
Návrh reštaurovania v skratke
Počas reštaurovania boli odstránené sekundárne vrstvy, až po vrstvu z tretej štvrtiny 18. storočia. Ide o sekundárnu barokovú úpravu klenby, ktorá je svojim charakterom veľmi podobná originálnej vrstve a je zachovaná v pomerne dobrom stave. Po odstránení týchto vrstiev sa na klenbe objavili zachované fragmenty originálnej vrstvy, ktoré novšia vrstva omietky neprekrýva, iba sa k nej napája a zjednocuje farebne. Po očistení bola realizovaná konzultáciu skutkového stavu so zástupcami KPÚ Banská Bystrica, ktorý rozhodol o neprezentovaní analogických sond a odkryvov, naopak bolo po konzervovaní straších vrstiev odsúhlasené zjednotenie celého priestoru novou gletovanou omietkou, opatrenou bielým (lomená biela) vápenným náterom. Reštaurátorská realizácia bola realizovaná v súlade s realizačným projektom, kde boli jasne stanovené podmienky a aplikácia sanačného systému.