V
Katolíckej cirkvi liturgické slávenia vznikali na základe aktuálnosti
čias. Prví kresťania slávili najskôr liturgiu Veľkej noci – Eucharistiu
podľa rozkazu Ježiša Krista. Postupne si začali liturgicky pripomínať
jednotlivé tajomstvá života Krista a tak sa začali sláviť sviatky
Zjavenia Pána a Vianoc, neskôr aj sviatky Panny Márie a svätých.
S postupom čias, ako boli nastolené otázky viery, bol zavedený sviatok
Panny Márie Bohorodičky. Po vyhlásení dogmy o Nepoškvrnenom počatí Panny
Márie (1854) bol v Cirkvi zavedený sviatok s týmto titulom. Silný vplyv
vývoj liturgických slávení mali pápeži a koncily. V novodobých dejinách
pápež Pius XI. prijal za svoje motto: „Pokoj Kristov v kráľovstve
Kristovom“. Svojím postojom sa usiloval dokázať, že Cirkev sa má aktívne
podieľať na činnosti spoločnosti, nie sa od nej izolovať. V prvej
encyklike Ubi arcano (1922) založil Katolícku akciu – viedla k úzkej
spolupráci laikov s hierarchiou. Ako odpoveď na dobový sekularizmus
vyhlásil sviatok Krista Kráľa (1925). Pius XI. 11. decembra 1925 vydal
encykliku Quas primas pre patriarchov, arcibiskupov, biskupov a všetkých
ostatných miestnych správcov, ktorí zdieľajú pokoj a príslušnosť k
Apoštolskému stolcu, aby medzi ľudom zažiarila nádej na zaistený mier
(pokoj) – nariadil všeobecne, že má byť slávený sviatok Krista Kráľa v
poslednú nedeľu mesiaca októbra.
V úvode encykliky pápež Pius XI. konštatuje, že od samého začiatku
svojho pontifikátu všetkých svojimi nariadeniami napomínal, že pokoj
Kristov je potrebné hľadať v Kristovom kráľovstve, lebo k dohode a
upevneniu mieru niet účinnejšieho prostriedku ako obnova Kristovej
vlády. V prvej časti encykliky s názvom Milostivý rok je hlásateľom
Kristovho kráľovstva Pius XI. vyznáva, že on sám bol naplnený potešením,
keď v Chráme sv. Petra, po vyhlásení šiestich vyznávačov a panien za
svätých, nesmierne množstvo veriacich prevolávalo pri ďakovnom
chválospeve: „Ty si Kráľ slávy, Kriste!“ Okrem toho na ten jubilejný rok
(1925) pripadlo 1600. výročie Nicejského snemu (325), ktorý slávnostne
vyhlásil a ako článok viery predložil jednopodstatnosť jednorodeného
Syna s jeho Otcom. Tento snem taktiež vložil do Vyznania viery slová: „A
jeho kráľovstvu nebude konca.“ Pretože tento svätý rok veľmi prispel k
oslave Kristovho kráľovstva, zakončíme ho tým, hovorí Pius XI., že
zavedieme do cirkevnej liturgie zvláštny sviatok Pána nášho Ježiša
Krista Kráľa.
Podľa pápeža Pia XI. je zvykom nazývať Krista Kráľom pre najvyššiu
dokonalosť, ktorou vyniká nad všetkými tvormi. Týmto spôsobom je Kristus
Kráľom nad rozumom človeka (lat. in mentibus hominum), pretože on je
pravda sama a všetci ľudia musia od neho čerpať pravdu a poslušne ju
prijímať. Kristus je Kráľom nad vôľou človeka (lat. in voluntatibus
hominum), pretože Kristus svojím vnútorným vedením a vnuknutím podrobuje
našu slobodnú vôľu svojej vôli, a tým nám dodáva nadšenie k
najušľachtilejším úkonom. Kristus je Kráľom sŕdc pre svoju „lásku, ktorá
presahuje každé poznanie“ (Ef 3, 19). Je zrejmé, že kráľovské meno a
kráľovská moc prináleží Kristovi ako človeku aj vo vlastnom slova zmysle
V tretej časti s názvom Kristovo kráľovstvo vo Svätom písme analyzuje
Pius XI., že na mnohých miestach vo Svätom písme sa dočítame, že Kristus
je Kráľ. Kristus totiž je predurčený ako Vládca pochádzajúci od Jakuba
(Num 24, 19); bol pomenovaný Kráľ, od Otca bol ustanovený nad Sionom –
svätým vrchom (Ž 2, 6) a jeho kráľovstvu nikto nepopíše hranice (Ž 71,
8) a vytrvá až naveky (Iz 9, 7), tak ako kráľ predpovedal (Jer 23, 5),
má vládnuť až na veky (Dan 2, 44). Táto náuka o Kristovi Kráľovi je
potvrdená aj na stránkach Nového zákona. Archanjel zvestuje Panne, že
porodí syna, ktorému dá Pán Boh trón Dávida, jeho otca; ten bude vládnuť
nad potomstvom Jakubovým na veky a jeho kráľovstvo bude bez konca (Lk
1, 32 – 33). Kristus sám vydáva svedectvo o svojom kráľovstve: hovorí vo
svojej poslednej reči k ľudu o odmenách a trestoch, ktorých sa dostane
dobrým a zlým pre celú večnosť; odpovedá rímskemu miestodržiteľovi,
ktorý sa verejne pýta, či je kráľom; alebo po svojom zmŕtvychvstaní
zveruje apoštolom úrad učiť a krstiť všetky národy; skrátka kedykoľvek
sa naskytla vhodná príležitosť, sám seba nazýval kráľom (Mt 25, 31 – 40)
a verejne sa vydával za kráľa (Jn 18, 37) a slávnostne prehlásil, že je
mu daná všetka moc na nebi i na zemi (Mt 28, 18). Čo iné je vyjadrené
týmito slovami, než veľkosť jeho moci a nekonečnosť jeho kráľovstva?
Nemôžeme sa teda čudovať, že Ján ho nazýva „vládcom nad pozemskými
kráľmi“ (Zjv 1, 5), a že sa zjavil apoštolovi vo videní o konci sveta,
ako má na svojom plášti vo výške bedier napísané: „Kráľ kráľov a Pán
pánov“ (Zjv 19, 16). Veď Krista Otec „ustanovil dedičom všetkého“ (Hebr
1, 2), musí teda kraľovať, až kým na konci sveta nepoloží všetkých
nepriateľov pod nohy Boha a Otca (1 Kor 15, 25). Quas primas a
zdôrazňuje, že je potrebné učiť o Kristovej kráľovskej dôstojnosti a
moci. To je zahrnuté v piatej časti encykliky s názvom „Základ Kristovej
kráľovskej dôstojnosti“. Kristus je naším Kráľom nielen právom svojho
zrodenia, ale aj právom, ktoré nadobudol svojím vykupiteľským dielom,
veď „boli sme vykúpení nie porušiteľným striebrom alebo zlatom, ale
drahou krvou Krista, bezúhonného a nepoškvrneného Baránka“ (1 Pt 1, 18 –
19). Neprináležíme už sebe, pretože Kristus nás kúpil za veľkú cenu (1
Kor 6, 20). Zo šiestej časti Povaha Kristovho kráľovstva je dôležitý
fakt, ktorý zdôraznil aj Pius XI., že Kristovo kráľovstvo obsahuje
trojakú moc, bez ktorej by žiadne kráľovstvo nebolo mysliteľné. Ježiš
Kristus je náš zákonodarca, ktorého sú všetci povinní poslúchať (Mk 16,
15 – 16). Moc sudcu dostal Ježiš od Otca (Jn 5, 22) a má právo odmeňovať
a trestať ľudí počas ich pozemského života. Kristus má taktiež moc
výkonnú, pretože všetci ľudia sú povinní poslúchať jeho zákony, spurným
hrozia tresty, ktorým nikto nemôže uniknúť.
Siedma časť s názvom Kristovo kráľovstvo sa vzťahuje zvlášť na duchovné
záležitosti a nám pripomína, že Kristova kráľovská moc sa rozprestiera
nad všetkých ľudí a nad všetky národy, pretože je len jediný prameň
šťastia pre jednotlivca i pre spoločnosť: „A v nikom inom niet spásy,
lebo niet pod nebom iného mena, daného ľuďom, v ktorom by sme mali byť
spasení“ (Sk 4, 12). „Preto tí, ktorí riadia národy, nech sami i so
svojím ľudom neodopierajú verejne preukazovať Kristovej vláde povinnú
úctu a poslušnosť, ak si chcú zachovať naplno svoju autoritu a povzniesť
blaho a šťastie svojej krajiny.“ Ôsma časť Požehnanie plynúce z
Kristovej kráľovskej vlády konštatuje, že predchodca Pia XI., Lev XIII.,
pred dvadsiatimi piatimi rokmi v encyklike Annum sanctum (25. mája
1899) predniesol tieto slová: „Aké šťastie by zavládlo na svete, keby sa
všetci jednotliví ľudia, rodiny i štáty nechali riadiť Kristom. Potom
konečne bude možné vyliečiť toľko rán; potom právo nájde svoju predošlú
autoritu, obnoví sa krásny pokoj, klesnú meče a zbrane vypadnú z rúk,
keď všetci ochotne príjmu Kristovu vládu a budú ho poslúchať, a každý
jazyk bude vyznávať, že Pán Ježiš Kristus je v sláve Boha Otca. Dôvody
pre zavedenie sviatku Krista Kráľa sú v deviatej časti encykliky: „Aby
kresťanská spoločnosť hojnejšie prijímala tieto vzácne prednosti a aby
si ich natrvalo uchovala, musí sa čo najviac rozšíriť náuka o kráľovskej
dôstojnosti nášho Spasiteľa. K tomu sa však nezdá nič užitočnejšie, než
ustanovenie vlastného a zvláštneho sviatku Krista Kráľa . Z desiatej
časti s názvom Sviatok Krista Kráľa je liekom proti súčasnému laicizmu
je zrejmý hlavný dôvod Pia XI. pre ustanovenie sviatku Krista Kráľa:
„Všade je rozosiate semeno nesvornosti a sú medzi národmi vzplanuté
plamene nenávisti a sporu, ktoré ešte veľmi zadržujú obnovu pokoja: je
rozšírená bezuzdná žiadostivosť, ktorá sa nezriedka zakrýva rúškom
všeobecného blaha a lásky k vlasti, a z toho vznikajú roztržky medzi
občanmi a ona slepá a bezuzdná sebecká láska, ktorá nehľadá nič iné ako
vlastný prospech a zisk, a podľa toho hodnotí všetko ostatné: je celkom
rozvrátený rodinný pokoj zabúdaním na povinnosti a nedbanlivosťou;
jednota a pevnosť rodiny je otrasená; a nakoniec ľudská spoločnosť je
rozvrátená a rúti sa do záhuby. Sviatok Krista Kráľa, ktorý sa má
odteraz sláviť každoročne, vzbudzuje v nás živú nádej, že sa ľudská
spoločnosť sa šťastne sa vráti k najmilšiemu Spasiteľovi.“
Trinásta kapitola hovorí o úradnom zavedení sviatku Krista Kráľa: „Našou
apoštolskou mocou ustanovujeme sviatok nášho Pána Ježiša Krista Kráľa,
ktorý sa má sláviť každoročne po celom svete poslednú nedeľu v októbri,
bezprostredne pred sviatkom Všetkých svätých. Nariaďujeme tiež, aby sa
tohto dňa každoročne obnovilo zasvätenie ľudského pokolenia
najsvätejšiemu Srdcu Ježišovmu, čo nám prikázal každoročne opakovať náš
predchodca v blahej pamäti Pius X.“ Za týmto nariadením nasleduje
štrnásta časť Požehnanie plynúce z ustanovenia sviatku Krista Kráľa, v
ktorej Pius XI. vysvetľuje, aký úžitok sa očakáva pre Cirkev, pre štát
aj jednotlivých veriacich z uctievania Krista Kráľa. Po reforme
liturgického kalendára dostal miesto na konci Cezročného obdobia, teda
na konci liturgického roku. Tým sa vyzdvihuje aj jeho eschatologický
charakter (gr. eschaton – týkajúci sa posledných vecí a udalostí).
Spracoval: Daniel Dian (podľa príspevku ThDr. PaedDr. Monika Slodičková,
PhD.: Encyklika Pia XI. Quas primas (1925) o Kristovi Kráľovi podľa
Mikuláša Russnáka. In: Duchovný pastier, revue pre teológiu a duchovný
život. Trnava SSV, 2010, č. 1.)
.
Pri realizácii projektu bola pôvodná fasáda kostolíka očistená mechanicky ako aj pomocou chemického čistenia. Boli odstránené nevhodné konštrukčné prvky. Tvarovo, remeselným spracovaním a technickým stavom nevyhovujúca oceľová markíza nad vstupom do kostola bola na mieste rozpílená, a deinštalovaná.
Hmota nesúdržných pôvodných omietok, kamenného portálu a sochy sv. Michala Archanjela bola spevnená. Na omietanie boli použité minerálne omietky, s cieľom dosiahnuť poréznosť a pevnosť s originálom. Pri tmelení bolo dôležité rešpektovať zámer na reštaurovanie, postupne rekonštruovať zaniknutú profiláciu ríms, a ostatných prvkov. Rozsah rekonštrukcie určuje využitie pamiatky a konečná úprava, štuková omietka bola nanesená a hladená na povrch starších kompaktných omietok na celom povrchu plášťa objektu. Na doplnenie a domodelovanie chýbajúcich častí kamennej hmoty bol použitý tmel na minerálnej báze Cieľom tmelenia bolo dosiahnuť poréznosť materiálov, štruktúru povrchu a pevnosť tmelu totožnú s originálom. Omietané časti boli ošetrené jednou vrstvou náteru na báze silikátu. Druhá vrstva bude aplikovaná v jarných mesiacoch v roku 2017.
Farebné zjednotenie tmelov (na kamennom portáli a soche sv. Michala Archanjela) s originálom bolo realizované lazúrnymi farbami a prírodnými hlinkami.
The course of restoration work carried out on the barrel vault
1. Cleaning: the secondary adjustments, specified in the opening statements, will be eliminated from the surface of the plaster. The cleaning was realised mostly by mechanical means considering condition of older layers. Cement plaster and seals were removed, stonework was cleaned of dust and impurities.
2. Preservation: the plaster was fixed in places where it was released from the coating ground.
3. Plastering, float plastering: following the implementation project it was necessary to apply the remediation plaster approximately up to the height of crown of the arch borders. In places where the older plasters were not preserved, cement plasters were applied. These were completely removed. To the stonework, the remediation system was applied in the required thickness. On the prepared coating ground float plasters were applied. The float plasters structurally match the required surface.
4. Colour retouching, surface adjustments: full-area partly transparent coat of paint was applied by adding lime paint with light-stable pigments.
5. Recording: All the procedures were recorded in detail and in both, writing and pictures over the course of the restoration.
Restoration proposal at a glance
During the restoration, the secondary plaster layers were eliminated up to the layer originating in the third quarter of the 18th century.
It is a secondary baroque adjustment of the vault which is very similar to the original layer and it is preserved in very good condition. After removing these layers, preserved fragments of the original layer were discovered. The newer plaster layer does not overlap the original one. It is only connected to it and unified in colour. After cleaning, the condition was consulted with the representatives from KPÚ Banská Bystrica. These experts decided not to present analogous wound probes and barings, on the contrary, after preservation of older layers it was decided to unify the whole space with a new float plaster with a white (broken white) lime coating. Restoration execution was carried out in accordance with the implementation project in which the conditions and application of remediation system were clearly defined.
Date 1574
Restoration proposal of the northern underpass at a glance and its course
As the presence of the original Renaissance plaster was confirmed the restoration proposal included its revealing thereby the plan was to eliminate secondary adjustments, sealing of cracks in plaster layer as well as a colour retouching. Restoration execution was carried out in accordance with the implementation project in which the conditions and application of remediation system were clearly defined.
1. Cleaning: All the secondary adjustments were removed from the plaster surface. The cleaning was done by mechanical means considering the condition of Renaissance layer of the plaster. The newer layers of plaster were cut off on the all constructions approximately up to the height of the vault borders. The purpose was to apply remediation system in the required thickness.
2. Preservation: In the places where the plaster was released from the coating ground it was fixed by lime grout.
3. Cementing: Decline of the original plaster layer was fixed by refilling using a lime-based cement. The plaster surface was united into a single structured surface.
4. Colour retouching: Retouching was carried out by adding lime paint with light-stable pigments.
5. Recording: All the procedures were recorded in detail and in both, writing and pictures over the course of the restoration.
Datovanie vyryté do čerstvej omietky – 1574
Návrh reštaurovania severného podjazdu v skratke a jeho priebeh
Keďže sa potvrdila prítomnosť pôvodnej renesančnej omietky jej úpravy, návrh na reštaurovanie zahŕňal jej prezentáciu a teda odstránenie sekundárnych úprav, zacelenie prasklín tejto omietkovej vrstvy a tiež farebnú retuš. Reštaurátorská realizácia bola realizovaná v súlade s realizačným projektom, kde boli jasne stanovené podmienky a aplikácia sanačného systému.
1. Čistenie: Z povrchu omietky boli odstránené všetky sekundárne úpravy. Čistenie bolo vykonané mechanickým spôsobom s ohľadom na stav renesančnej vrstvy. Na všetkých zvislých konštrukciách boli cca do výšky nábehov klenby osekané vrstvy mladších omietok. Cieľom bolo aplikovanie sanačného systému v potrebnej hrúbke.
2. Konzervovanie: V miestach, kde bola omietka uvoľnená od podkladu, bola fixovaná injektážnou maltou na vápennej báze.
3. Tmelenie: Úbytky pôvodnej omietkovej vrstvy boli doplnené tmelom na vápennej báze, povrch omietky bol zjednotený do jednotne štrukturovaného povrchu.
4. Farebná retuš: Retuš bola realizovaná vápennym náterom s pridaním svetlostálych pigmentov.
5. Dokumentácia: Všetky stavy počas priebehu reštaurovania boli písomne a fotograficky zdokumentované.
Priebeh prác uskutočnených na reštaurovaní valenej klenby
1. Čistenie: z povrchu omietky budú odstránené, v úvode bližšie špecifikované sekundárne úpravy. Čistenie bolo vykonané prevažne mechanickým spôsobom s ohľadom na stav starších vrstiev. Cementové omietky a plomby boli odstránené, murivo bolo zbavené prachu a nečistôt.
2. Konzervovanie: v miestach kde bola omietka uvoľnená od podkladu bola fixovaná.
3. Omietanie, gletovanie: podľa realizačného projektu bolo nutné aplikovať sanačnú omietku cca do výšky nábehu záklenku. Na miestach kde sa staršie omietkové vrstvy nezachovali, boli v minulosti použité cementové omietky. Tie boli odstránené až na murivo, kde bol sanačný systém aplikovaný v odporúčanej hrúbke. Na pripravený podklad boli realizované gletované omietky tak, aby povrch svojou štruktúrou zodpovedal požadovanému povrchu.
4. Farebná retuš, povrchová úprava: celoplošný čiastočne transparentný náter bol realizovaný vápenným náterom s pridaním svetlostálych pigmentov.
5. Zdokumentovanie priebehu: všetky stavy počas priebehu reštaurovania boli písomne a fotograficky zdokumentované.
Návrh reštaurovania v skratke
Počas reštaurovania boli odstránené sekundárne vrstvy, až po vrstvu z tretej štvrtiny 18. storočia. Ide o sekundárnu barokovú úpravu klenby, ktorá je svojim charakterom veľmi podobná originálnej vrstve a je zachovaná v pomerne dobrom stave. Po odstránení týchto vrstiev sa na klenbe objavili zachované fragmenty originálnej vrstvy, ktoré novšia vrstva omietky neprekrýva, iba sa k nej napája a zjednocuje farebne. Po očistení bola realizovaná konzultáciu skutkového stavu so zástupcami KPÚ Banská Bystrica, ktorý rozhodol o neprezentovaní analogických sond a odkryvov, naopak bolo po konzervovaní straších vrstiev odsúhlasené zjednotenie celého priestoru novou gletovanou omietkou, opatrenou bielým (lomená biela) vápenným náterom. Reštaurátorská realizácia bola realizovaná v súlade s realizačným projektom, kde boli jasne stanovené podmienky a aplikácia sanačného systému.